Status

Dag 43 av 43 - 6187 av 6187 km

mandag 1. august 2011

Dag 44 - Dagen derpaa

Da kommer en liten oppdatering fra syklisten. Det er mandag og dagen derpaa..... Sitter med en litt merkelig og tom fölelse i kroppen etter en lang og hard sykkeltur og et fantastisk eventyr. Det er utrolig rart at det er slutt allerede og saa braatt! Naa trenger jeg tid til aa la alle opplevelsene synke inn.

Som innlegget fra i gaar beskriver var det ikke bare aa rulle rolig fra Tarifa til Gibraltar. Sto opp litt seinere enn normalt og mens jeg spiste frokost rundt kl. 08.00 (söndag morgen) kom det spanske paret fra naborommet hjem fra lördagens festligheter. Her er det forskjellige prioriteringer.

Etter en rolig frokost utenfor rommet (paa takterassen) pakket jeg sammen og gjorde meg klar til siste etappe. For en rar fölelse i kroppen! Da jeg skulle levere nökkelen (maatte vekke innehaveren ogsaa) ble det en laaang samtale med innehaveren som i tillegg til utleie av leiligheter kunne tilby diverse aktiviteter som vindsurfing, kitesurfing, fjellklatring, riding m.m. En utrolig hyggelig fyr som var profesjonell vind/kite-surfer. Fikk se noen bilder av luftige svev med kite paa stranda utenfor Tarifa. Imponerende! Jeg fikk ogsaa fortalt han litt om snökitingen vi driver med i Varanger og til og med vist han hjemmesiden til klubben (http://www.vake.no/). Varanger og Tarifa er to forskjellige verdener naar det gjelder kiting.

Han likte at folk gjorde spesielle ting i livet sitt og var imponert over turen min. Han tok derfor bilde av meg og skulle legge det ut paa facebook. Omsider maatte jeg avbryte samtalen og fullföre turen min. Avreisen ble ikke för kl. 10.50. Da syklet jeg de siste metrene til europas sörligste fastlandspunkt paa Tarifa Island. Obligatoriske bilder ble tatt ved hjelp av velvillige turister. Litt over kl. 11 var jeg klar til aa starte paa siste delen mot Gibraltar.

Og for en start (eller slutt). Den förste mila innebar stigning fra havnivaa til 340 moh. Det gikk deretter en del nedover för det igjen steg opp til 320 moh. Saa gikk det veldig fint nedover mot Algeciras. Der valgte jeg aa sykle paa mindre veger fram mot La Linea paa grunn av mye trafikk og motorveger. Det ble nok en gang to kraftige stigninger. Som Berit skrev i gaar var den ene bakken saa bratt at jeg ikke tok sjansen paa aa stoppe. Tror nesten det er den bratteste bakken jeg har syklet noen gang. Saa kan det jo diskuteres om planleggingen har vaert god siden det etter den bratte bakken knapt var forhold for sykling lenger (ihvertfall ikke med hybridsykkel og baggasje). Deler av vegen/stien var vasket ut slik at jeg maatte trille sykklen, og naar jeg til og med maatte krype under et piggtraadgjerde lurer jeg paa hvor jeg har funnet informasjon om slike alternative veger!?

Men jeg klarte det og ankom tilslutt Europe Point paa Gibraltars endepunkt mot sör. Gibraltar er en liten stat tilhörende Storbritannia og var unnagjort paa kort tid. Paa sluttpunktet for turen ble ogsaa obligatoriske bilder tatt. Hadde ikke muligheter til aa drasse med meg Champagne derfor ble det ingen stor sermoni paa Gibraltar. Dro derfor inn til sentrum av byen og tenkte jeg skulle finne en pub e.l. for aa fukte strupen med en öl eller lignende.

Der traff jeg tre veldig hyggelige engelske par som jeg kom i snakk med mens jeg studerte menyen utenfor en pub/uterestaurant. Jeg slo meg ned sammen med dem og pratet en god stund med dem. De spanderte en halvliter paa meg for den utrolige innsatsen. Tusen takk for det. Det ble en veldig hyggelig slutt paa reisen min.

Dro etterhvert over til Spania igjen og tok inn paa hotell i byen La Linea som ligger helt paa grensa til Gibraltar. Maatte forresten vente paa rödt lys inne i Gibraltar fordi et fly skulle til aa ta av. Utrolig at veger kan krysse flyplasser (eller er det flyplassen som krysser vegen?)!!

Paa kvelden dro jeg inn til sentrum og fikk meg en bedre tapasopplevelse paa en av restaurantene i byen (anbefaling fra en av de ansatte paa hotellet).

I dag har jeg stort sett sovet, spist og sett meg litt rundt i La Linea för jeg pakket sammen og tok bussen til Torremolinos pa Costa del Sol. Stedet ligger rett utenfor Malaga og er praktisk med tanke paa hjemreisa mi paa torsdag (4. august) formiddag. Regner med at jeg sykler til flyplassen (6-7 km), hvis veg/trafikkforholdene tillater det. Her vil stort sett soving, spising og solbading staa paa programmet.

Torsdag blir det fly til Oslo, deretter fortsetter jeg til Vadsö fredag 5. august med ankomst Vadsö om kvelden. Det skal bli utrolig godt aa komme hjem til mine kjaere etter 7 uker paa reisefot (paa fredag). Det er veldig godt aa vaere alene iblant men naa skal det godt aa faa sosialisert med familie, venner og kjente igjen.

Paa grunn av lange dager underveis og problematisk aa faa tilgang til skikkelig PC har jeg dessverre ikke faatt overfört bilder til bloggen min fra den siste delen av turen. Dette vil jeg forsöke aa faa gjort en av de neste dagene, eventuelt naar jeg er hjemme igjen. Fölg med, hvis dere fremdeles er interessert.

Tusen takk til alle som har fulgt med underveis og gitt meg opplöftende kommentarer. Uten dere er det ikke sikkert jeg hadde klart aa naa maalet mitt.

En stor takk ogsaa til Berit for glimrende hjelp med bloggen og annen assistanse naar PC eller Wi-Fi manglet (og det var ganske ofte). Det var ogsaa glimrende aa ha en spansktalende söster naar jeg hadde problemer paa grunn av manglende spraakkunnskaper!

5 kommentarer:

  1. Gratulerer med en kjempeprestasjon John! Det har vært artig å følge kommentarene dine - kanskje det gir inspirasjon for noen til å gjøre lignende stunts. Men nå må du komme deg på jobb igjen, nye oppdrag venter :-)

    SvarSlett
  2. god tur hjem John, atter en gang, gratulerer så my med en fantastisk innsats! :-)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med flott gjennomføring av en fantastisk tur

    Putte

    SvarSlett
  4. Så utrolig bra, John :-) Gratulerer! Råimponerende :-)

    Marit

    SvarSlett
  5. Grattis med turen John og en velforkjent champagne venter på dæ hos mæ på så måte ;-)
    Æ ble åsså så insperert på sykell turer at jeg spanderte på meg en tur i Danmark i ferien der.....hehe, riktig nok ikke sååååå langt (!)

    Vi besøkes/ snakkes plutselig John.

    Mvh
    Benny

    SvarSlett