Status

Dag 43 av 43 - 6187 av 6187 km

søndag 19. juni 2011

Dag 1 - Honningsvåg - Lakselv

Først må jeg få takke Håkon for transport-, foto- og følgebiltjenester! Uten Håkon hadde det ikke blitt så mange fine bilder til bloggen.

Håkon fulgte meg i dag fra Honningsvåg til Olderfjord før han måtte sette kursen mot Vadsø igjen. Resten av turen måtte jeg klare meg selv...

Rett før avreise fra Nordkapp vandrerhjem

Avreisen gikk fra Honningsvåg kl. 08.48.

Lengden på etappen i dag tilsvarer en gjennomsnittsetappe og det har gått veldig bra. Mye av æren for det har værgudene som ga meg mye vind i ryggen hele vegen inn til Lakselv. På det meste har det nok blåst frisk bris fra Nord-øst. Forøvrig har været vært veldig bra med sol fra skyfri himmel. Det er vanskelig å si hvor høy temperaturen har vært, men det var veldig behagelig og siste delen inn mot Lakselv kunne jeg faktisk sykle i bare sykkeltrøye på overkroppen. Hvis det fortsetter slik blir det en veldig fin reise.

På etappen i dag var det flere lange tunneler som skulle overvinnes. Den undersjøiske tunnelen var lang med bratt oppstigning (3 km 9%), mens Skarbergtunnlen var fryktelig mørk, våt og utrivelig. Godt å være ferdig med tunnelene i dag, og heldigvis er det ingen flere tunneler på turen min!


Endelig ute i lyset igen.....

Det går så det suser i medvinden

En kort rast i Skarbergvika

Endelig skal jeg få en matbit på Russenes kro

Dagen i dag har vært en fin test av både utstyr og ikke minst meg selv. En lærdom etter dagsturen i dag er hvor viktig det er å fylle på med både mat og drikke. I Olderfjord begynte kreftene å "ta slutt", men etter et godt varmt måltid og drikke på Russenes kro ble kroppen utrolig pigg igjen. De siste 6 milene inn til Lakselv gikk derfor utrolig lett. Allerede kl. 17.35 kunne jeg rulle inn til målet for dagens etappe i Lakselv.

Status for etappen:
- Lengde: 161 km
- sykkeltid: 6 t 42 min
- totaltid start-mål: 8 t 47 min
- Gj. snittsfart: 24 km/t (effektivt)

Nå er jeg installert hjemme hos en tidligere kollega i Lakselv hvor jeg skal overnatte. Takk til Dag og Siv for gjestfriheten.

6 kommentarer:

  1. Ny hilsen fra Flåkåli med underskrift Per Morten, Berit og Ellen. Vi skal spise pizza nå. Berit har vært barnevakt og måtte bli lenger enn planlagt pga at vi havarerte med Saaben i Fagernes på vei ned fra Golsfjellet. Har syklet Hallingrittet. PM syklet fort og jeg syklet sånn passe :-)

    Ellers så ser det ut (på bildene) til at du har hatt en veldig fin dag 2. Bra at vinden er i ryggen når det først skal blåse så mye. Per Morten syntes at du hadde en ufattelig høy gjennomsnittsfart. Og bra at du får vært litt sosial på kveldene. Stå på - vi følger med!

    SvarSlett
  2. Imponerendes tempo.
    Jeg kom meg hjem til Vadsø 21.20 etter en lengre stopp i Karasjok hos mitt kjære barn.
    Håper bena dine er like pigge i morgen. Ryktene i Karasjok går på at gamle damer har brukt 3 timer på turen Lakselv-Karasjok.

    Håkon

    SvarSlett
  3. Kjempefine bilder. Har tenkt på de tunnelene du har sykla i dag. Jeg har kjørt buss der og syntes det var rimelig ubehagelig. Den under sjøen er jo kjempelang og over 400m dyp, om jeg ikke husker feil. Grøss og gru! Godt du er ferdig med det.

    God tur i morgen.

    Pia

    SvarSlett
  4. Lykke til med turen John. Vi blir å følge turen din hele veien. Fantastsk prosjekt du er i gang med..

    Tore

    SvarSlett
  5. Lykke til! Blir nok morsomt å følge turen nedover :)

    SvarSlett
  6. Heia du gale mann på sykkel.
    Vi følger med deg, artig og imponerende prosjekt du.
    Får se om vi kan stå i ei veigrøft underveis med en liten oppmuntringssang.

    Heia John! Måtte hell og lykke følge dine sykkelsko.

    Klem fra Christin
    (Pål er egentlig litt misunnelig tror jeg)

    SvarSlett