Status

Dag 43 av 43 - 6187 av 6187 km

tirsdag 28. juni 2011

Dag 10 - Dorotea - Östersund

Her kommer en sen oppdatering av dagens etappe. I kveld får söster Berit hvile.

Etter ankomst Östersund har jeg måttet prioritere innkvartering og mat (og lokalisering av sykkelverksted - se lenger ned), men nå......

Sleit litt med kroppen på förste delen av dagen, da jeg ikke hadde så veldig stor matlyst på morran (og det e helt ulikt meg). Etter ca. 7 mil ankom jeg Strömsund og fikk meg en skikkelig pizza-lunsj (igjen?!) og da gikk det så det suste igjen.

Etappen i dag startet relativt flatt og det lovte bra for resten av etappen. Men etterhvert lignet den mer og mer på gårsdagens berg og dalbane-etappe! Og jeg som trodde Sverige var et flatt land!

I motsetning til gårsdagens etapper var bakkene (kanskje) ikke fullt så bratte. Noen av dem var imidlertid til de grader lange. Men jeg sto han av og ankom etterhvert Östersund.

Ellers har jeg stanget i hard motvind stort sett hele vegen. Når det gjelder väret forövrig så har det värt varmt og godt, men ikke så mye sol (kun glött innimellom). Perfekt sykkelvär og greit med sol i kontrollerte doser for en bleik Finnmarking som ikke har fått så mye sol på kroppen hittil i år.

Startet kl 08.52 fra Dorotea og ankom Östersund ca. kl. 19.50. Total distanse i dag har värt 173 km med sykkeltid på 8 t 21 min. Gjennomsnittsfarten i dag ble 21.21 km/t.

Overnattingen i Östersund var planlagt til vandrerhjem, men der fikk jeg meg en overraskelse. Fullt! Og det på 2 forskjellige vandrerhjem. Prövde meg også på noen mindre hoteller men uten å få rom. Siste utvei ble da hotellrom på Scandic og budsjettsprekk! Men kanskje jeg får ladet skikkelig opp og får i meg en skikkelig frokost.

Ikke for å bekymre noen men i morgen må jeg oppsöke sykkelverksted for förste gang. Ikke noe alvorlig, men jeg tör ikke fortsette för dette er ordnet. Har sterk mistanke om at hjullageret bak har havarert (kraftig kast/slark i bakhjulet). Dette skyldes helt sikkert regnvärs-/gjörmeetappene.

(beklager svenske ä og ö - svensk tastatur)

Godt med litt åpnere landskap - har vært litt mye skog de siste dagene....

Håper den svenske betydningen ikke er lik den norske.....

Huff! Enda en bakke......

Er snøscooterne ville her?

1 kommentar:

  1. Håper du har fått orden på sykkelen og at etappen i dag går som planlagt. Har planer om å sykle deg i møte i morgen, men med den farten du holder er det ikke sikkert jeg kommer langt før vi treffes... Har med Assos Mille og bremseklosser i bagasjen. Vi snakkes!
    Per Morten

    SvarSlett