Status

Dag 43 av 43 - 6187 av 6187 km

onsdag 27. juli 2011

Dag 38 - Burgos - Medina del Campo

Vandrerhjemmet i Burgos hadde ikke frokost før 08.30 og da jeg ville komme tidlig i gang droppet jeg den. Satset på å finne noe relativt raskt, og det gjorde jeg (Shell m/spar marked etter ca 1 mil.

Startet kl 07.50 og det var overskyet og 18 gr. Lite vind til en forandring. Temperaturen holdt seg slik i noen timer før den gradvis økte. Da sola etterhvert begynte å bryte gjennom ble det riktig så varmt og temperaturen kom opp mot 30 grader. Deilig! Det gikk helt greit å sykle i varmen, men det gikk da også mye drikke.

Det begynte å blåse litt mer utover dagen men nå var vinden på min side, i ryggen. Tenk nordavind og 30 varmegrader!

På dagens etappe har jeg også vært innom både grusveger og traktorveger for å unngå motorveg (ca 15-20 km). Stort sett greie å sykle på bortsett fra noen km vel humpete traktorveg.

Men det skulle vise seg at motorveg ikke kunne unngås 100 %. Etter å ha forsøkt lenge og vel på diverse småveger var det bare en utvei, ta motorvegen over en strekning på 1,75 km. Alternativet var omveg på ca 14 km ifølge noen spanjoler jeg snakket med. Syklingen på motorveg var litt nervepirrende men det gikk greit. Håper det blir eneste motorveg på turen.

I dag har jeg forresten hatt min første punktering pga en liten metallbit (stift?) som hadde gått gjennom dekket. Ny slange ble skiftet i et busskur! Der var det relativt renslig og holde på og dessuten skygge.

I går måtte jeg også gjøre en reparasjon. Hørte en "ny lyd" (man blir veldig var for lyder på sykkelen når man sykler hele dagen) og det viste seg at baggasjebæreren hadde fått et brudd på den ene siden, like ved festet til ramma. Heldigvis var bruddet rent og det gjaldt bare å få "stabilisert bruddet". Du verden hvor godt det var å ha med strips. Når man ikke får sveiset gjør strips jobben. Siden overdelen hviler på den nederste delen vil dette ikke få betydning så lenge delene ikke kan forskyve seg. Så langt har det gått fint (1,5 dag) derfor er jeg ganske sikker på det vil holde helt fram.

Ellers har etappen vært forholdsvis flat. Totalt var strekningen 183 km og ble syklet på 8 timer og 23 min. Gjennomsnittsfarten ble 21,8 km/t til tross for trege grus/traktorveger.

Vel fremme i Medina del Campo kl 19.30 fant jeg et rimelig hostal (med god assistanse) på hjørnet av torget i byen. En bedre middag ble inntatt på en av uterestaurantene på torget. "Baby lam" var bare helt utrolig godt.

1 kommentar:

  1. 5 dager og nesten ikke noen kilometer igjen. Det er like før du bare kan klappe seg på skulderen og si vel gjennomført! Ikke mye som kan stoppe deg nå fra å nå frem. Men lurer litt på hva som foregår i hodet når du nærmer deg enden av turen, vemod eller lettelse, eller kanskje begge deler?

    SvarSlett