Status

Dag 43 av 43 - 6187 av 6187 km

torsdag 28. juli 2011

Dag 40 - Plasencia - Merida

Etter en kjempeetappe i går og ca 4 mil ekstra hadde jeg et håp om at dette skulle gi grunnlag for å komme lengre enn planen i dag også. Det må været ta skylda for! Og denne gang de svært høye temperaturene. Har ingen eksakte målinger å vise til, men at det var minst 35 grader er jeg sikker på.

En annen tabbe i dag var selvfølgelig å vente på frokosten kl 07.30. Den besto selvsagt kun av toast, marmelade, kaffe og appelsinjuice. I tillegg ga den meg en altfor sen start på etappen. Avreise først kl 08.45 og temperaturen var allerede 26 gr.

Etter ca en mil dro jeg inn på grusveg som varte i 2 mil. Kanskje ikke det beste vegvalget fartsmessig, men jeg syklet gjennom et slags skogsverneområde. Naturen var flott men 3 smale og ganske høye åser måtte krysses, på tvers selvfølgelig.

Tilbake på asfalt igjen var jeg innom en liten landsby for proviantering. Dette skulle vise seg å være siste sivilisasjonen på de neste 6 milene! Dette ble tøft på grunn av varmen, og kupert terreng. Blant annet kryssing av to store, relativt dype elvedaler. Dette er kanskje en av turens tøffeste delstrekninger. Da jeg endelig ankom Caseres på andre siden av "ødemarka" dro jeg rett til første butikk for å kjøpe kald drikke. Utrolig godt!

I sentrum fant jeg meg en restaurant og tok en skikkelig lunsj, fylte på med drikke og slappet av ganske lenge. Ferden videre gikk i flatere terreng men det var fantastisk varmt. Drikke ble tilført nesten kontinuerlig og måtte til og med handle mer underveis. På den siste strekningen gikk det opp for meg at Merida måtte bli dagens endepunkt.

For en vegstandard Spania har. Fra Caseres til Merida syklet jeg på en relativt stor 2-feltsveg (tilsvarende E6 i Norge). Denne gikk helt parallelt med motorvegen, og hadde nesten ingen trafikk. Perfekt for meg!

Vel fremme i Merida dro jeg rett til et lite hostal jeg hadde funnet på nett og sjekket inn. Da var kl 20.00.

Total distanse i dag ble 164 km og ble syklet på 8 timer og 9 minutter. Gjennomsnittsfart 20,1 km/t.

I morgen blir det avreise grytidlig for å komme et godt stykke på veg før varmen setter inn for fullt. Har hørt rykter om at Sevilla er en så varm plass at paddingen kanskje er det eneste nødvendige bekledningen. Det skulle ha tatt seg ut!

2 kommentarer:

  1. Trasig at det nærmer seg slutten på ferden både for syklisten og ikke minst for de som følger med.
    Når en vet hvilken morgenfugl John e så går nok de siste etappene greit ;-)
    Stå på. heia, heia, heia :-D

    Håkon

    SvarSlett
  2. Ha ha, vi vil se bilder av deg i bare paddingen! De indre bildene er i for seg morsomme, men gi oss "the real thing". Vi lever for tiden i godt over 30 pluss her på Kreta, og kan godt forestille oss hvordan du har det på sykkelen i den tempen. Vi ligger for det meste på stranda eller ved poolen og kan avkjøle oss ved behov. Har derfor respekt og medfølelse for deg som tråkker rundt i innlandet med kun vannflaske.
    Ha en fin sykkeldag i morgen.
    Pia:-)

    SvarSlett